“Küçük Arı Kovanı” yönetmeni Carlos Alberto Cremata’ya Onursal Doktora
Küba’nın sanat eğitimi alanında en üst düzeydeki yüksek okulu Küba Yüksek Sanat Enstitüsü (Instituto Superior de Arte, ISA) tarafından Küba Çocuk Tiyatrosu Küçük Arı Kovanı (“La Colmenita”) kurucusu ve yönetmeni Carlos Alberto Cremata’ya (çocukların kendisine seslenişiyle “Tin”) Onursal Diploma verildi.
Onursal Diploma Cremata’ya, Enstitü’de düzenlenen ve Küçük Arı Kovanı’ndan çocukların, gençlerin, öğretmenlerin, ailelerin, Küba Yeni Şarkı Hareketi’nin kurucusu Silvio Rodriguez’in katıldığı bir törenle ISA Rektörü José Ernesto Nováez tarafından takdim edildi.
ISA Rektörü José Ernesto Nováez , törende yaptığı konuşmada, ödülün Küçük Arı Kovanı yönetmenine sahne sanatları alanında çocuklarla birlikte gerçekleştirdiği olağanüstü eğitici çalışma nedeniyle verildiğini belirtti.
Törende ana konuşma Silvio Rodriguez tarafından gerçekleştirildi. Silvio Rodriguez, konuşmasında şu düşüncelere yer verdi: “Tin Cremata olarak tanıdığımız Carlos Alberto Cremata, birçok sahneyi ve ülkeyi öylesine başarıyla ziyaret etti ki, bazı yerlerde çocuklar kendisinden içinde oynayabilecekleri, şarkı söyleyebilecekleri, dans edebilecekleri ve dünyayı düşünüp hissedebilecekleri kovanlar kurmasını istediler. Çocuklar bu kovanlarda erken yaştan itibaren birçok yetişkininki kadar ya da onlardan daha büyük bir tutarlılıkla insan olmayı hissetmeye başlıyorlar.
“Martí, Altın Çağ için yazdığı girişte, çocuklara ‘bir şey hakkında iyi yazabilmek için o şey hakkında çok şey bilmeniz gerekir’ der. Bu bana, Küçük Arı Kovanı ile yakınlaşma şanslılığını yaşamam öncesinde, kendi kendime küçüklerin Tin’i nasıl bu kadar iyi anladıklarını sorduğumu hatırlatıyor. Sonrasında, Tin’in çocuklarla kurduğu iletişimin arızi olmayıp sürekli olduğunu anlama ayrıcalığına sahip oldum. Bu, öylesine uyumlu ve bulaşıcı bir akış ki biz yetişkinler de hiçbir zorluk yaşamadan kendimizi olağanüstü bir ortama yerleşmiş buluruz. Bu doğallık, bu manyetizm, bu bulaşıcı kolaylık başka bir yerden geliyor olmalıydı. Sonra, Carlos Castaneda’nın “Sonsuzluğun karanlık yanı” adlı eserinde Don Juan’ın şu sözünü hatırladım: ‘Bütün çocuklar kendilerini tamamen saran parlak bir bilinç katmanıyla doğarlar’.
Ve Don Juan der ki, bu parlak katmanı büyüdüğümüzde yitiririz, çünkü görünmez bazı uçan yaratıklar onu yutarlar. Bu nedenle, bu katman azaldıkça, insanlar niteliklerini yitirirler ve yaşlandıklarında bu katmandan geriye sadece ancak parmaklarını kaplayan küçük bir ışık alanı kalır. Ama sadece canlı kalmamızı sağlayacak kadar. Don Juan’a göre, Dünya gezegeni bu kozmik yırtıcıların kendilerini beslemek için insan yetiştirdikleri bir topraktan başka bir şey değildir. Bu dünya dışı yaratıklar efendilerimizdir ve bizim parlayan bilinç katmanımızı yiyerek bizi uysal ve savunmasız kılarlar. Bu yitim, protesto edersek, arzuyu yitirmemize neden olur. Bağımsız hareket etmek istersek, bizi bunu yapmaktan alıkoyar. Bu nedenle, yırtıcılar için çocuklar enerjiyle kaplı lezzetli ışıklı toplardır ve yine bu nedenle en değerli kurbanlarıdır. Parlak katmanın yitirilmesine karşı biricik mücadele biçimi, kardeş ruhlar oluşturmak, erdemler ve değerler öğretmektir. Böyle bir başarıya sahip olan birkaç kişi bu karanlık varlıkların nefretiyle karşılaşırlar, çünkü bu kişiler onları besinden mahrum bırakmaktadırlar.
Yetişkin bir insanın bir çocukmuş gibi olması bana her zaman imkansız bir şey olarak görünmüştür. Bu nedenle, ilk birkaç zaman onun nasıl böyle görünebildiğini anlayamadım. Sonra şu sonuca vardım: Carlos Alberto Cremata, bizim Tin’imiz, bir nedenle, belki ebeveynlerinin yararlı yaşamları sayesinde, parlak bilinç katmanını korumayı başarmış ve bu, onun yetişkin bir insan kılığında bir çocuk türü olmasını mümkün kılmıştı. Ama Tin için bir mucize olmak yeterli değildi ve o da varlığını, erişebildiği çocukların orijinal parlak bilinç katmanının güvenliğini korumaya adadı.
Eminim ki, yırtıcıların kurbanı olmuş olan ve katmanlarını sadece parmaklarını biraz saracak kadar koruyabilmiş olan birçok anne baba, bu gizli hikayeyi bilmemelerine rağmen, olağanüstü olanı algılıyorlar ve çocuklarını yanımızdan görünmeden geçip giden uğursuz ruh-yiyicilerden kurtarmak için Tin’e yaklaştırıyorlar. Bu nedenle, Tin’in çevresini saran çocuklar bütün mahallelerden, bütün renklerden, en farklı olasılıklardan, yeteneklerden ve özelliklerden geliyorlar. Ortaklaşa olarak, sadece iyiliğin, kültürün ve bağlanmanın yaratabileceği sevgiye, akla, korunmuş parlak bilinç katmanına sahipler ki bu sonuncular bizim Tin Cremata’mızın en iyi ustası olduğu malzemelerdir. Sevgili Tin, bu nedenle, bizlere verdiğin ve bizlerde kurtardığın ışık için sana teşekkür ederiz”.
Tin Cremata ise ödülünü alırken yaptığı konuşmada, çalışmasındaki başarıların büyük ölçüde Devrimin hümanizm eseri ile Küba halkının iç içe geçmesinin sonucu olduğunu, mezunu da olduğu bu enstitüde okuyabildiği için ikinci babası olarak hissettiği Fidel’e teşekkür etmek istediğini belirtti.
Küçük Arı Kovanı yönetmenine Onursal Doktora verilmesi Küba yurttaşları arasında, sosyal medya üzerinden çok sayıda kutlamaya neden oldu. Cremata’yı kutlayanlar arasında, Küba Halk İktidarı Ulusal Meclisi yasama oturumunda verilen arada bir mesaj gönderen Küba Komünist Partisi Birinci Sekreteri ve Küba Devlet Başkanı Miguel Díaz-Canel Bermúdez de vardı. Díaz-Canel mesajında şu ifadelere yer verdi: “Kardeşim Tin, Halk İktidarı Ulusal Meclisi oturumu sırasında, sana, çok hak etmiş olduğun ISA Onursal Diploması’nın takdim edildiği haberi ulaştı. Sanatın, öğretmenliğin, çocuklar ve Küba için sevgin hepimiz için bir örnek niteliğinde. Sana güçlü bir kucaklama iletiyoruz, seni çok seviyoruz ve sana çok şey borçluyuz.”
Küba Çocuk Tiyatrosu Küçük Arı Kovanı 2022 yılından itibaren yepyeni bir çalışmayı yaşama geçirmeye başlamış bulunuyor: “Martí evime gelmeye devam ediyor” adlı bir eğitim hareketi olarak kurgulanan bu proje, çeşitli mekanlarda (okullarda, sokaklarda vb) Kübalı çocuklara, planlanmış 14 atölye/oturumda, dürüstlük, yurt sevgisi, dostluk, yardımseverlik, iyilik, cömertlik gibi Marti’ci insanlık değerlerini aktarmayı amaçlıyor. Projenin temel amacını, Kübalı çocukların ve gençlerin ABD emperyalizminin Küba halkına karşı, özellikle dijital iletişim araçları üzerinden gerçekleştirdiği ve giderek şiddetlenen ideolojik, kültürel saldırısından korunmaları oluşturuyor. Proje, geçtiğimiz aylarda, topluluğun yönetmeni Carlos Alberto “Tin” Cremata tarafından, kendisinin de üyesi olduğu Küba Komünist Partisi’nin Merkez Komite Sekreteryası’na sunularak onaylanmış ve okullarda, parklarda ve diğer mekanlarda yaşama geçirilmeye başlanmış bulunuyor.
Ayrıca bkz: https://haber.sol.org.tr/dunya/kuba-cocuk-tiyatrosu-la-colmenita-30-yasinda-280531